اخبار فناوری فوری

اخبار فوری و لحظه ای فناوری ایران و جهان از 60 منبع معتبر داخلی و خارجی

اخبار فناوری فوری

اخبار فوری و لحظه ای فناوری ایران و جهان از 60 منبع معتبر داخلی و خارجی

آسیا بزرگ‌ترین منبع زباله الکترونیکی


به گزارش خبر فوری به نقل از دنیای اقتصاد، براساس جدیدترین گزارش منتشرشده از سوی اتحادیه جهانی مخابرات(ITU) از تولید زباله‌های الکترونیکی در سال ۲۰۱۶ حدود ۷/ ۴۴میلیون تن زباله در دنیا تولید شده که معادل ۴۵۰۰برابر ارتفاع برج ایفل است. در این میان، تنها ۲۰درصد از آنها در سال ۲۰۱۶ بازیافت شده است. هر فرد ساکن روی کره زمین در سال گذشته ۱/ ۶کیلوگرم زباله الکترونیکی تولید کرده و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال۲۰۲۱ به ۸/ ۶ کیلوگرم به ازای هر نفر برسد و در مجموع حجم زباله تا چهار سال آینده ۲/ ۵۲میلیون تن شود. سرانه تولید زباله‌های الکترونیکی در سال ۲۰۱۴ حدود ۸/ ۵کیلوگرم بود. این گزارش نشان می‌دهد ایرانی‌ها در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۶۳۰هزار کیلوگرم زباله الکترونیکی تولید کرده‌اند که سهم هر ایرانی از این مقدار حدود ۶/ ۷کیلوگرم است. به عبارتی ساکنان ایران معادل ۵/ ۱کیلو بیش از سرانه جهانی زباله تولید می‌کنند و این در حالی بوده که تاکنون مقررات ملی مدونی مبنی بر کنترل تولید زبالهالکترونیکی وضع نشده است. این گزارش نشان می‌دهد سهم کشورهای با درآمد بالا از تولید زباله‌های الکترونیکی حدود چهار درصد معادل ۷/ ۱میلیون تن است که معمولا سوزانده یا دفن می‌شود. در مجموع، تنها ۲۰درصد زباله‌های الکترونیکی تولید شده بازیافت می‌شود و حدود ۸/ ۳۵میلیون تن آن به همان شکل رها می‌شوند و از این میزان، ۱/ ۳۴میلیون تن سرنوشت نامعلومی دارند.مهم‌ترین عامل روند افزایش تولید زباله‌های الکترونیکی، توسعه جامعه اطلاعاتی جهانی است به‌طوری که این جامعه با افزایش تعداد کاربران و پیشرفت‌های تکنولوژیک سریع به این روند سرعت می‌بخشد. برای مثال، تا سال ۲۰۱۷ نزدیک به نیمی از جمعیت جهان کاربر اینترنتبوده و اکثر مردم جهان به شبکه‌های موبایل و خدمات آنلاین دسترسی دارند. بسیاری از افراد بیش از یک دستگاه مخابراتی و فناوری ارتباطات دارند و این در حالی بوده که چرخه‌های جایگزینی برای تلفن همراه و رایانه‌ها و همچنین برای سایر دستگاه‌ها و تجهیزات، کوتاه‌تر می‌شود. به هر حال، روند فعلی نشان می‌دهد مقدار اختراع تولید شده در دهه‌های آینده به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد، اما نمی‌توان آمار دقیق از آن ارائه کرد. در این میان آسیا بیشترین سهم را در ایجاد زباله‌های الکترونیکی دارد.
ادامه خبر

سیارکی با قطر ۱۵ متر از کنار زمین گذر کرد


به گزارش خبر فوری و به نقل از مهر،این سیارک که ۲۰۱۷YZ۴ نام گرفته فقط روز کریسمس مشاهد شد. بنابراین دانشمندان فرصتی برای اقدامات محافظتی از زمین نداشته اند.به هرحال سیارک مذکور از میان ماه و زمین گذر کرد به طوریکه فاصله آن تا سیاره خاکی ۲۲۴ هزار کیلومتر محاسبه شد. این سیارک احتمالا خطرناک حدود ۱۵ متر قطر داشت.  
ادامه خبر

چرا اپل عذرخواهی کرد؟


به گزارش خبر فوری و به نقل از دیجیاتو، مدتی پیش بود که اپل به صورت رسمی کاهش سرعت پردازنده آیفون های قدیمی تر را تایید کرد و گفت که این کار را با هدف ترغیب مشتریان به تعویض باتری انجام می دهد. این کمپانی اما حالا در نامه ای به مشتریانش، از آنها معذرت خواهی کرده و می گوید که می داند باعث سرافکندگی برخی از خریداران آیفون شده است.اپل که در حال حاضر توسط برخی از دارندگان آیفون به فرسوده سازی زودهنگام دیوایس هایش متهم شده می گوید هیچوقت کاری نخواهد کرد که منجر به کاهش عمر محصولاتش شود. از سوی دیگر در پرونده قضایی تازه ای، اپل به کاهش سرعت عمدی آیفون های قدیمی تر، درست در زمانی که مدل های جدید از راه می رسند متهم شده است؛ حرکتی که اگر واقعاً انجام شود، باعث افزایش تقاضا برای مدل جدیدتر می گردد.
ادامه خبر

گرم شدن زمین در تقاضای مهاجرت تاثیر گذاشت


به گزارش خبر فوری و به نقل از مهر، درهمین راستا محققان دانشگاه کلمبیا در تحقیقی جدید متوجه شدند اگر سطح انتشار گازهای گلخانه ای همچنان ثابت بماند، روند مهاجرت سرعت گرفته و اروپا در پایان قرن احتمالا با حجم عظیمی از مهاجران روبرو می شود.طبق این تحقیق تا ۲۱۰۰ میلادی درخواست مهاجرت از هند۳۲ درصد، عراق۳۹۹ درصد و سوریه ۲۳ درصد رشد می کند.
ادامه خبر

گوگل در ۴ ساعت تمام مهارت­های شطرنج را آموخت


به گزارش خبر فوری و به نقل از سایت بیگ بنگ، طبق استانداردهای انسانی، شطرنج بازی آسانی نیست. اما یک هوش مصنوعی با ذهنی بیگانه و پیچیده می­‌تواند تنها در عرض چند ساعت به استاد این بازی تبدیل شود. محققان شرکت گوگل در مقاله‌­ای جزئیاتی در مورد انقلاب هوش مصنوعی خود،”آلفا زیرو”(AlphaZero) ارائه دادند که این هوش مصنوعی “توانایی ابرانسانی” در شطرنج بدست آورده و تنها ظرف ۴ ساعت توانست تمام قوانین شطرنج را فرا گرفته و نرم ­افزار هوشمند شطرنج، یعنی Stockfish را شکست دهد.در واقع این هوش مصنوعی دانش انسان از شطرنج(و فراتر از آن) را ظرف مدت زمانی معادل سفر به واشنگتن از نیویورک فرا گرفته و پا را فراتر از آن گذاشت. پس از برنامه­ نویسی قوانین شطرنج(بدون هیچ استراتژی) آلفا زیرو، این هوش مصنوعی به خوبی بر این بازی تسلط یافت و توانست بهترین نرم ­افزار بازی شطرنج، یعنی Stockfish را پشت سر بگذارد.
ادامه خبر